Warsztaty projektowania parametrycznego w Kownie w ramach Kaunas Architecture Festival KAFe 2016.
Prowadzący: Krystian Kwieciński, Jacek Markusiewicz, Agata Pasternak
Organizatorzy: Kaunas Architecture Festival KAFe 2016 and Architecture for Society of Knowledge
Koordynator: Ruta Barisaite
Uczestnicy: Rūta Vitkutė, Edita Gumauskaitė, Kateryna Yakovets, Evaldas Šemeta, Miglė Nainytė, Austė Kuliešiūtė, Rita Tamulevičiūtė, Irena Zonytė, Vitalija Orlovaitė, Deividas Jankauskas, Matas Vilkauskas, Aušra Černauskienė, Aurimas Valaitis, Vika Pranaitytė, Žilvinas Urbas, Žygimantas Gudelis, Oleksandr Voropai
Głównym celem warsztatów było zaprojektowanie, przy użyciu parametrycznych narzędzi projektowych, i wybudowanie, z użyciem maszyn do cyfrowej fabrykacji, formy przestrzennej na placu przed Kinem Romuva w Kownie. Obszar ten został wybrany nieprzypadkowo. Tematem przewodnim KAFe 2016 było "Zrestartuj centrum miasta". Wtbrana lokalizacja sąsiaduje z aleją Laisvės - najdłuższym deptakiem w centrum Kowna. Budynek kina Romuva jest ważną częścią tego obszaru i wyjątkowym przykładem architektury międzywojennego modernizmu w Kownie. Obecnie przestrzeń ta jest zaniedbana i nieatrakcyjna dla mieszkańców miasta. Projektowany obiekt może być punktem początkowym rewitalizacji tego obszaru.
PARTYCYPACYJNY PROCES PROJEKTOWANIA
Uczestnicy warsztatów architektury parametrycznej podzielili się na 5 grup fokusowych, odzwierciedlających wybrane grupy społeczne mieszkańców Kowna. Przez jeden dzień wcielali się w role przedstawicielami rodzin, studentów, artystów, mieszkańców, właścicieli firm, aby zaproponować adekwatną funkcję i formę obiektu, która odzwierciedlałaby potrzeby różnych użytkowników placu i wpasowywała się w analizowaną lokalizację.
ROZSZERZONA RZECZYWISTOŚĆ (AR) I PROJEKTOWANIE PARAMETRYCZNE
Rozszerzona rzeczywistość to bezpośrednia lub pośrednia obserwacja środowiska fizycznego, którego elementy są uzupełniane o generowane komputerowo dane sensoryczne, takie jak np. wizualizacja trójwymiarowa projektowanego obiektu.
W celu weryfikacji proponowanych rozwiązań projektowych symulowano je w rzeczywistości rozszerzonej. Aplikacja AR korzystała z wydrukowanej mapy, na której umieszczono 3 różne typy znaczników kontrolujące poszczególne elementy projektowanego modelu. Poprzez zmianę lokalizacji i kąta obrotu znaczików na mapie zmieniała się forma obiektu. Jednocześine obiekt ten był wizualizowany na urządzeniach mobilnych (tablety, telefony komórkowe) poprzez specjalnie stworzoną aplikacę.
CYFROWA FABRYKACJA
Definicja parametryczna projektowanej formy pozwoliła zautomatyzować produkcję plików fabrykacjynych ostatecznej formy projektu. Wszystkie elementy zostały wycięte ze sklejki przy pomocy frezarki CNC i odpowiednio oznaczone w celu prawidłowego ich montażu. Proces produkcji odbył się w laboratorium cyfrowej fabrykacji na Wydziale Budownictwa i Architektury KTU.
Lokalizacja: Kowno, Litwa.
kafe2016.lt/en/parametric-architecture-workshop
2016.